måndag 16 juni 2014

Vägvalsservice vecka 25

Även denna veckan är det lättlöpt om Ni följer mina vägval.

Till första kontrollen kan Ni välja mellan vägen eller stigen, motionsspåret baklänges.

Till andra, kör rakt på och håll Er mellan stenmuren och körvägen, garanterat lättköpt granskog.

Ta vänstervägval till tredje kontrollen och snedda in från motionsspåret när det börjar gå uppför efter surdroget på högerhand. Spring sedan mellan grönområdet och sankmarken. Från motionsspåret fram till kontrollen, garanterat lättlöpt granskog.

Till fyran tog jag vänstervägvalet med stig i början, det finns också ett högervägval där man kan springa på de vita fläckarna i grönområdet och får stig på slutet fram till kontrollen. Mitt vägval till vänster börjar med stig, jag sneddade sedan ner till höger innan det börjar gå uppför mot grusplanen. Följer grönområdeskanten, passerar källan/vattenhålet upp till igenväxande inägan med alla ruinerna, sneddar tvärs över denna och på andra sidan väntar den uppvuxna tallskogen. Här gick det lite väl fort även för mig, tittade inte på kartan utan sprang till den sten som jag trodde det skulle vara, men då var jag hundra meter för långt fram och fick vända tillbaks. Vid inplockningen ska jag nog prova högervägvalet mellan trean och fyran.

Till femman, ut på stigen över vägen under kraftledningen, mellan kraftledningen och stenmuren är det lite hallonsnår, i den uppvuxna tallskogen. Efter stenmuren är det öppen tallskog som går över i granskog innan kontrollen.

Till sexan rundar jag sankmarken och sedan blir det en rejäl stigning upp till ett flackare område med blandskog. Här är det bara att läsa av stenmurarna och sankmarkerna för att hålla riktningen. Det tätaste området av banan är stigen under kraftledningen. Den stora stenen innan sjätte kontrollen syns tydligt när man har kommit upp för sluttningen och bakom den syns skärmen vid punkthöjden.

Till sjuan och sedan åttan är det bara att hålla riktningen och läsa av stenarna, jag behöver väl inte nämna att det är lättköpt granskog.

Till nian är det ett måste att passera på fastmarken, i det grönstreckade området fram till nian är det också lättframkomligt, där går en viltstig.

Mellan nian och tian springer Ni på åsen i den vackra bokskogen, tyvärr är det stig och väg till målet på Karlsnäs.

Inga kommentarer: