fredag 27 februari 2009

Allt var inte bättre förr



Kartorna var i varje fall inte bättre, ovanstående karta är en orienteringskarta från 1967, i skala 1:25 000, ritad av P-O Begtsson. De specialritade kartorna som användes då, såg ut på det sättet. Jag ger mig, kartorna idag är mycket, mycket bättre.

10,5 cm x 12 cm är pappersoriginalet, om Ni trycker på kartan ovan så får Ni en kartbild som är mer lättläst en originalet, jag lovar.

Per Svensson skrev på Ronneby OK:s hemsida att det var 30 år sedan man hade en tävling på Balsberget, efter kontroll med Bertil Lööf idag var det tydligen 1975. Markägaren har inte tillåtit orienteringstävlingar i den vackra och fina terrängen.

Karta ovan är således från 1967, enligt mina knapphändiga anteckningar på baksidan av kartan, var det FK Göingarna som arrangerade en tävling där den 19 april. Av baksidans anteckningar framgår också att jag som nybliven senior blev tolva i Elitklassen (SE). Enligt de inritade vägvalen verkar där vara en del kontrollbommar och vis av läxan, att klättra över höjden till tvåan så sprang jag runt till sexan.

Inga kommentarer: