söndag 22 juni 2014

Vägvalsservice vecka 26

Som vanligt har jag medvetet valt skogsvägval före stigvägval och även där det är ljusgrönt på kartan finns det mycket lättlöpta stråk.

Till första, sänkan, finns inget annat alternativ än att ta motionsspåret.

Till andra  kontrollen finns två vägval, jag valde det högra, återigen ut på motionsspåret och vid fjärde stigskälet vinklar jag snett ner till kontrollen och tar den uppifrån.

Från andra till tredje behöll jag höjden och sprang i skogen, korsade släpstigarna tills jag kom ut till motionsspåret igen söder om andra kontrollen. Från motionsspåret tar jag släpstigarna, rundar det stora kärret och fortsätter på gulområdena, läser av branten och punkthöjden, passerar över sumpskogen och i södra änden av gulområdet ser jag stenen.

Till fjärde försöker jag gå så nära strecket som möjligt, här har jag en liten fördel eftersom jag vet var det finns en liten stig genom grönområdet efter stenmuren. Den långsmala igenväxande inägan före kontrollen passeras på gulområdet d.v.s. en berghäll i detta fallet.

Från fyran till femman är det bara rakt på, i början öppen tallskog sedan öppen granskog och svag slutande nerför hela tiden, härligt. Vid femman kollar jag den vänstra stenen för att vara säker på att jag har hållit riktningen. Skärmen ska ju sitta vid rätt sten.

Till sexan går jag rakt norrut fram till grönområdet, använder de vita fläckarna i grönområdet vid passagen av detsamma, tar stigen en bit och går sedan rakt mot kontrollen, går inte ut på motionsspåret till höger eftersom det är härligare att springa i granskogen mellan de stora stenarna.

Mellan sexan och sjuan är det rakt på som gäller, rundar höjden en aning till vänster.

Till åttan, rakt norrut, tar till höger om kalhygget och rakt upp på den gula höjden, ser stenen och bakom den är den korta stenmuren som är kontrollpunkt.

Från åttan till nian tar jag högervägvalet genom det lilla grönområdet och sedan stig och körvägen fram till vägskälet söder om kontrollen. Läser av stenarna innan, anar beståndsgränsen och tar kontrollen.

Till målet är det bara att springa nerför sluttningen österut, ner till det gamla garaget och sedan vägen till mål. Som vanligt, klicka på kartan så blir den större.

Inga kommentarer: